شماره : 303
آخرین شماره ها
نشریات دیگر

علمی

عارفه امامی‌حجتی

زمستان با همه‌ی جذابیت ‌هایی که دارد، مشکلات و سختی‌هایی را با خود به همراه می‌آورد. یکی از این مشکلات، بیماری سرماخوردگی است که در این فصل بسیار شیوع دارد و باعث رنجش بسیاری از ما می‌شود. برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری می‌توان نکات بسیار ساده و مؤثری را رعایت کرد. این نکات عبارت هستند از: ۱- در فرصت‌های مختلف دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید! میکروب‌های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیکی قابل انتقال هستند؛ بنابراین شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی انجام داد. ۲- مایعات زیادی بنوشید! حداقل روزی ۸ لیوان آب، آب میوه و مایعات بدون کافئین بنوشید؛ زیرا مایعات می‌توانند میکروب‌های فعال سرماخوردگی را از بین ببرند. همچنین نوشیدن مایعات از کمبود آب در بدن جلوگیری می‌کند. ۳- به اندازه‌ی کافی بخوابید! خواب آرام، سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ لذا برای جلوگیری از ابتلای بیماری‌ها، به خواب خود توجه کنید و به میزان کافی استراحت کنید! ۴- در محیط‌های مختلف از تهویه‌ی مناسب هوا استفاده کنید! ساختمان‌هایی که دارای تهویه مناسب نیستند، خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهند؛ زیرا در این مکان‌ها ویروس سرماخوردگی امکان خروج ندارد. ۵- از افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند، حداقل سی‌ سانتی‌متر فاصله بگیرید! قطره‌های ریز عطسه و سرفه تا مسافت ۳۰ سانتی‌متر پراکنده می‌شوند. هرگاه این ذرات روی چشم یا بینی شما قرار گیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می‌شوید. بنابراین سعی کنید فاصله‌ی لازم را به افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند حفظ کنید! ۶- ویتامین E مصرف کنید! ویتامین E می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. این ویتامین بیش‌تر در مواد غذایی یافت می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد مکمل ویتامین مصرف کنید. ۷- ورزش کنید! با ورزش می‌توانید مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی‌تان را نسبت به عفونت‌ها افزایش دهید؛ لذا ورزش کردن در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی مؤثر است. ۸- اسکاچ‌های ظرف‌شویی را ضدعفونی کنید! اسکاچ‌های ظرف‌شویی عامل بسیار مهمی در انتقال میکروب‌ها هستند و محیطی مناسب برای رشد آن‌ها فراهم کرده‌اند. برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌توانید اسکاچ‌ها را در جریان آب جوش قرار دهید. ﷼ در هنگام سرماخوردگی با رعایت بعضی نکات می‌توانید به بهبود بیماری‌تان کمک کنید. در این‌جا به تعدادی از این نکات اشاره می‌کنیم. ۱- سوپ کم‌چرب بخورید! مایعات گرم در بی‌اثر کردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین نوعی مسکِّن محسوب می‌شوند. ۲- از بازکننده‌های (مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده کنید. استفاده از اسپری و قطره‌های بازکننده باعث التیام گرفتگی بینی می‌شوند. این نوع داروها علائم بیماری را زودتر از داروهای خوراکی از بین می‌برند و آثار جانبی کم‌تری را به همراه دارند. ۳- گلودرد را تسکین دهید! غِرغِره کردن آب و نمک برای تسکین گلودرد فوق‌العاده مؤثر است. همچنین مکیدن آب نبات باعث افزایش بزاق دهان می‌شود و با پوشش دادن سطح گلو، از خشکی آن جلوگیری می‌کند. آب‌نبات‌های دارویی بهتر از آب‌نبات‌های سفت و محکم کارآیی دارند. نوشیدن چای و عسل، گلودرد را بسیار التیام می‌بخشد. ۴- حمام آب گرم بگیرید! ۵- بُخور اوکالیپتوس در کاهش علائم گرفتگی بینی بسیار مؤثر است. ۶- ویتامین C مصرف کنید! زمستانی سرشار از آرامش و سلامتی را برای شما آرزومندیم!

فهرست عناوین
فونت درشتر
فونت ریزتر
نسخه متنی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان