خرداد 1394
 
شماره : 279
آخرین شماره ها
نشریات دیگر

چگونه زنان مى توانند بر اضطراب ها و فشارهاى روزانه غلبه كنند؟
موسوی زهرا

 

چگونه زنان مى‏توانند بر اضطراب‏ها و فشارهاى روزانه غلبه كنند؟

منبع: Essortment. Com
ترجمه: زهرا موسوى‏

مسافرت تجارى، مسافرت كارى، خريد روزانه، شستشوى لباس‏ها، تميز كردن خانه، پاسخ دادن به تلفن‏ها، پرداخت صورت حساب‏ها و ساعت‏ها كار در خانه و بيرون از خانه، همه اضطراب‏هايى هستند كه امروزه زنان با آن روبه‏رو هستند و كمر آنها زير بار اين مسئوليت‏ها خم شده است.
تربيت سنتى، آنها را «شرطى» و مجبور كرده كه بر مشكلات طاقت‏فرساى زندگى غلبه كنند. قلب به آنان دستور مى‏دهد بايد يك همسر خوب، يا يك مادر خوب و يا يك دختر خوب باشند؛ در عين حال عقل و ذهن از آنان مى‏خواهد خردمندانه با مسائل چالش‏برانگيز خود برخورد كنند. هنگامى كه مسائل اقتصادى، زنان را وادار مى‏كند به يك شغل تمام‏وقت بپردازند، مسائل آنها پيچيده‏تر مى‏شود.
اگر شما يكى از زنانى هستيد كه احساس مى‏كنيد در حال نابودى و انهدام هستيد، اين را بدانيد كه تنها نيستيد. بسيارى از زنان احساس مى‏كنند كارهاى زيادى انجام مى‏دهند، ولى هيچ كدام را به سرانجام نمى‏رسانند.
آنها روزانه با مشكلات و چالش‏هايى روبه‏رو هستند كه به نظر مى‏رسد پشت سر يكديگرند. اين مسئله احساس غير قابل تحمل و ناخوشايند ناقص بودن را در آنها ايجاد مى‏كند؛ چرا كه آنچه را شروع كرده‏اند، كامل ننموده‏اند. اين احساس را كمبود معلومات و هنرها و كمالات، تشديد مى‏كند و در آنها احساس عدم اطمينان ايجاد مى‏نمايد.
آنها مى‏دانند خيلى كار مى‏كنند، ولى نمى‏دانند اين مشكلات را چگونه حل كنند. در زير به پنج دستور عمل اشاره مى‏كنيم كه مى‏توانند استرس‏هاى شما را كاهش دهند. با اين راهكارها شروع كنيد. وقتى آنها را انجام داديد، بقيه راهها خود به خود روشن مى‏شود:

1- ياد بگيريد «نه» بگوييد

هر روز فقط 24 ساعت دارد كه هشت ساعت آن صرف خواب مى‏شود. تقريباً دو ساعت صرف غذا خوردن، و اگر داراى شغل تمام‏وقت باشيد، هشت ساعت صرف شغل‏تان مى‏شود. نيز تقريباً يك ساعت يا بيشتر صرف رفت و آمد مى‏شود. به اين ترتيب زمان زيادى باقى نمى‏ماند كه صرف خانه و خانواده كنيد. اگر با كمبود شديد وقت روبه‏رو هستيد، بايد ياد بگيريد كه «نه» بگوييد. فعاليت‏هاى غير ضرورى را قطع كنيد، تلفن‏هاى خود را محدود كنيد، برنامه‏هاى اجتماعى خويش را مرتب كنيد، و خود را مجبور به پذيرش هر برنامه‏اى نكنيد. مطمئن باشيد بسيارى از مسائل مسير خود را بدون شما طى خواهد كرد، ولى در مورد مسئوليت‏هايى كه نمى‏توانيد از آنها سر باز زنيد، ياد بگيريد آنها را با همسرتان تقسيم كنيد و به توانايى‏هاى او اطمينان داشته باشيد.

2- وقتى را به خانواده خود اختصاص دهيد

پس از اينكه ياد گرفتيد «نه» بگوييد و برنامه‏هاى خود را منظم كرديد، وقتى را به همسر و فرزندان‏تان اختصاص دهيد. وقت خود را بر هر چيز مقدّم بداريد و خود و خانواده‏تان را در مقام نخست قرار دهيد. مطمئن باشيد وقت براى كارهاى بشردوستانه
و حفظ جهان از نابودى هميشه وجود دارد، ولى كودكان شما فقط يك بار رشد مى‏كنند. پس انتخابگر باشيد. اگر مى‏بينيد مدرسه فرزندتان از شما مى‏خواهد خدماتى را به آنها ارائه كنيد، به اين مسئله اهميت دهيد، چرا كه كودكان دوست دارند والدين‏شان فعالانه در آموزش و تحصيل آنها نقش داشته باشند.
آخر هفته‏ها مى‏تواند فرصت خوبى براى صرف وقت با يكديگر باشد. مى‏توانيد ذرت بو داده درست كنيد يا فيلم ببينيد يا اينكه شام را در رستوران يا پارك بخوريد. مى‏توانيد شيرينى خانگى درست كنيد، آن را تزيين نماييد و عصرانه را دور هم صرف كنيد و يا اينكه روزتان را كنار ساحل، كوه يا مناطق زيباى شهرتان بگذرانيد. مى‏توانيد در باغچه خود با كمك هم سبزيجات بكاريد و يا اينكه در يك روز برفى، آدم‏برفى درست كنيد. خواندن يك داستان طولانى با صداى بلند براى بقيه افراد خانواده هم مى‏تواند روش خوبى براى گذراندن وقت با يكديگر باشد.
مى‏توانيد مسابقه بدهيد يا به تفريح بيرون شهرى برويد. به كوهنوردى برويد يا از موزه بازديد كنيد. خلاصه به هر ترتيبى كه دوست داريد و صلاح مى‏دانيد آن روز را صرف خانواده كنيد، ولى فراموش نكنيد در آن، فرصت گفتگو، خنده، تفريح و شادى ايجاد كنيد.

در خانه، تلفن، تلويزيون، موبايل و كامپيوتر را خاموش كنيد و به زمان‏هاى گذشته برگرديد كه اين وسايل نبود. گردهمايى خانوادگى يك فرصت طلايى براى تبادل افكار، احساسات و عواطف است.
به علاوه فوايد بى‏شمارى را از ارتباط با فرزندان‏تان به دست مى‏آوريد و آنها قدر توجه شما را مى‏دانند و بابت آن قدردان خواهند شد.

3- زمان ويژه‏اى را به همسرتان اختصاص دهيد

حالا كه زمانى را به خانواده اختصاص داده‏ايد، فراموش نكنيد وقتى را به همسرتان اختصاص دهيد، زيرا همان طور كه اختصاص دادن زمانى به فرزندان‏تان اهميت دارد، مشخص كردن وقتى براى ارتباط با همسرتان نيز مهم مى‏باشد. از آنجا كه وقت كافى به فرزندان‏تان اختصاص داده‏ايد، نبايد از اختصاص دادن وقت كمى به همسرتان احساس گناه كنيد.
البته نخست فرد مطمئن و قابل اعتمادى پيدا كنيد كه از بچه‏ها نگهدارى كند. دقت كنيد فرد عاقل و مسئوليت‏پذير و لايقى باشد. اگر احساس كرديد فرزندان‏تان در دست‏هاى امنى قرار گرفته‏اند، احتمال بيشترى وجود دارد كه اوقات لذت‏بخش و آرامى را بدون آنها بگذرانيد. بنابراين
برنامه‏اى بريزيد كه يك شب دوست‏داشتنى به همراه شوهرتان داشته باشيد، مثلاً براى شام بيرون برويد يا به سينما برويد. به ياد داشته باشيد خنده، بزرگ‏ترين دشمن فشار روحى (استرس) است. فعاليت‏هايى تنظيم كنيد كه شاد و خنده‏دار باشند، مثلاً كوهنوردى يا بازى‏هاى فكرى يا حتى بازى‏هاى دوران كودكى مثل منچ و غيره يا مشاعره كنيد و يا به شهربازى برويد. اگر رفتن به اماكن عمومى شما را مقيّد مى‏كند و استرس بيشترى براى شما ايجاد مى‏كند، يك پيك‏نيك بيرون شهرى يا يك رانندگى طولانى، انتخاب بهترى است.
نكته كليدى اين است كه وقتى را تنها با همسرتان بگذرانيد و فرصتى پيدا كنيد كه با يكديگر صحبت نماييد، بخنديد و از يكديگر لذت ببريد.

4- خودتان را فراموش نكنيد

وقتى خواسته‏هاى بحق همسر و فرزندان‏تان تأمين شدند، نوبت به خودتان مى‏رسد. على‏رغم اينكه ارتباط با خانواده مهم است، ولى رسيدگى به خودتان نيز (چه از نظر فيزيكى و چه روانى) اهميت زيادى دارد.
وقتى را براى رسيدگى به سلامتى خود اختصاص دهيد، به ويژه حمام بخار (سونا) كه خيلى آرامش‏بخش است. مطمئن باشيد در اين صورت مقدارى از استرس‏هاى روزانه‏تان كم خواهد شد. پياده‏روى طولانى نيز باعث آرامش و راحتى شما است.
در يك كلاس ورزشى شركت كنيد تا استرس‏هاى شما كاهش پيدا كند. يك قهوه خوش‏طعم يا چاى بابونه ميل كنيد يا خود را عادت دهيد يك رمان طولانى بخوانيد.
با توجه به سطح تحصيلات و دانش خود، اطلاعات خود را با عضويت در يك كتابخانه عمومى افزايش دهيد. اين نيز مانند كلاس‏هاى ورزشى در كاهش استرس شما نقش دارد. فقط مطمئن باشيد كارى را انتخاب كنيد كه از آن لذت مى‏بريد و باعث نمى‏شود وقت زيادى را دور از خانواده خود بگذرانيد.
يك مهمانى زنانه ترتيب دهيد. به اين ترتيب به برنامه‏هاى اجتماعى خود نيز مى‏رسيد. ارتباط با دوستان از اهميت ويژه‏اى برخوردار است، چرا كه زنان به يكديگر احتياج دارند تا همديگر را از نظر عاطفى حمايت كنند. هيچ چيزى مانند بهترين دوست‏تان كه شما را درك مى‏كند و مَحرم رازهاى شما است، نمى‏باشد.

5- خود را از شر انرژى‏هاى منفى رها سازيد

پس از اينكه ياد گرفتيد «نه» بگوييد و وقتى را به خود، خانواده و همسرتان اختصاص داديد، سعى كنيد هميشه مثبت‏انديش باشيد. اين مسئله با خلاص شدن‏تان از شر نيروهاى منفى كه شما را احاطه كرده، ميسر مى‏شود. افرادى كه منفى‏گرا هستند يا هميشه شايعه‏پراكنى مى‏كنند، باعث ناراحتى شما مى‏شوند. پس از آنها دورى كنيد تا باعث ناراحتى شما و كاهش عزت نفس‏تان نشوند. از هدر رفتن وقت خود جلوگيرى كنيد. مى‏دانيد كه وقت برايتان چقدر ارزشمند است. اگر پيشنهاد مثبت‏انديشى نتوانست براى شما مفيد واقع شود، بهترين راه اين است كه به تدريج خود را از منابع انرژى منفى دور كنيد. ممكن است اين نيروى مخرّب، يك فرد نباشد، بلكه به دليل احساس به هم ريختگى باشد. اگر به هم ريختگى فيزيكى استرس ايجاد مى‏كند، راه حل ساده اين است كه از كسى بخواهيد خانه را تميز و مرتب كند. به اين ترتيب وقت بيشترى پيدا مى‏كنيد كه با خانواده بگذرانيد.
اگر نيروهاى منفى يك امر درونى هستند، با آن مواجه شويد و خود را از شر آن رها سازيد.
اگر اضافه وزن باعث نگرانى شما مى‏شود، خود را به يك رژيم غذايى و ورزشى متعهد سازيد تا وزن‏تان كاهش يابد. كارى كنيد كه بر ترس‏هايتان غلبه نماييد. كوشش كنيد نزاع‏هاى خانوادگى را اصلاح نماييد. وقتى اين مسائل منفى را از بين برديد، به اندازه كافى انرژى مثبت به دست مى‏آوريد ... به پيش رويد.
تبريك مى‏گوييم. با دنبال كردن مراحل ذكر شده، حتماً مقدار زيادى از استرس‏هاى خود را كاهش مى‏دهيد. الان وقتش رسيده كه بدانيد توقع كامل بودن، يك انتظار نامعقول است؛ فقط آرام باشيد. بهترين كارى كه از شما برمى‏آيد انجام دهيد و زندگى خود را كنترل كنيد.

 

فهرست عناوین
فونت درشتر
فونت ریزتر
نسخه متنی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان